Диан Десков 24.08.2017 Бизнес мотивация

Предприемач ли сте? Част 1

Искате да знаете дали притежавате необходимите качестева, за да бъдете предприемач? Може би като казваме "предприемач" си представяте някой млад вундеркинд, като Марк Зукърбърг, който създаде Facebook. Действително има много млади хода, които са стартирали успешни бизнеси, но всъщност средната възраст на реализирания предприемач е 40 години. 
За да започнете бизнес ще ви трябват и доста пари. Това може да е вярно за повечето случаи, но за мнозина липсата на средства не е оснвната спирачка. Най-големия фактор, спиращ хората да предпиемат стъпки и да реализират своята голяма идея е страха от непознатото и от провала. В действителност, няма как да знаете дали ставате за предприемач, докато не пробвате. Първата стъпка е да започнеш, толкова е просто. Преследването на реализацията на вашия продукт или услуга ще изиска от вас да бъдете търпеливи, креативни, да си поставяте ясни цели, да поемате инициативи и отговорностите, които следват от тях. Тези качества трудно ще се развият от самосебе си у вас, ако не предипремете трудната първа стъпка.
Разбира се оформянето на личността никога не е лесен път. Има дни в които убежедението в идеята изчезва, губи се пътя и посоката, период с почти никакъв приход ни демотивира. Тези моменти са част от играта и не бива да се отказваме заради тях. Не забравяйте, че в края на тунела има светлина и там се намира материализирана вашата крайна цел.

Светът има нужда от повече мечтатели и повече дейци, за да се развива. Дейните мечтатели, са най-големия двигател на прогреса, защото те са иноваторите и те генерират най-много стойност - както за себе си, така и за останалите. Win / win симбиозата, която е основополагаща в успешния бизнес.

НАМИРАНЕ НА ГОЛЯМАТА ИДЕЯ

Няма нищо по-нормално да искате да си купите жилище и да имате покрив над главата си. Да искате да си купите жилище, което  е много по-голямо от необходимото, обаче се базира на емоция, зародена във вас от някоя незадоволена нужда. Нека ви споделим 4 лесни стъпки с които да разпознаете вашите незадоволени нужди. Като първа стъпка, направете си списък на вашите мечти - лични и обществени, малки или големи вичко крие потенциална идея в себе си.
Ед Хоффман, един от лидерите в NASA e казал: "Мечтите водят до проблеми. Проблемите водят до иновации." А иновациите са в основите на предприемачеството. Във втората стъпка е необходимо да направите списък със проблеми, които трябва да бъдат решени. Щом все още не сте реализирали мечтите си, значи има препятствия, които стоят на пътя.
За предприемача тези препятсвия представляват възможности за намиране на нов път, ако не през, то над, около или под проблема. Да се създаде иновация. След като сте дефинирали проблема, следва третата стъпка - проучете какви продукти или услуги се предлагат в момента за решаване на дадения проблем. Има голям шанс, вече да съществува продукт, решаващ тази незадоволена нужда, ако ли не, може би няма достатъчно просто и чисто решение. Последната стъпка е да се запитате "защо?". Наблюдавайки какво правят хората, за да посрещнат незадоволената си нужда, не само ще откриете физически процеси, които трябва да бъдат изпълнени, но и емоционални и социални нужи, които тепърва ще се отвотрят.

ИЗБЕРЕ СИ ПОДХОДЯЩА СРЕДА

Що се отнася до изкарването на някой лев, можем да се съгласим че ромите в България имат доста развита интуиция. В повечето случаи техните решния са в разрез със закона, но историята помни едно много интересно изключение. Като курсанти обичахме да играем волейбол в двороа на началното училище в Долна Митроплия. Традицията повеляваше след игра да отидем до другия край на селото, където беше селската кръчма да отморим с по една студена бира. Заедно с нас там се появяваше и малкия Мехмед, който идваше да проси. Представете си нашата изненада, когато един ден Мехмед дойде в двора на училището и явно знаеше колко човека играем волейбол и в колко часа приключваме, защото беше минало през магазина и беше взел по една студена бира, която продаде на всеки от нас на добра цена. Никой от нас не искаше да се разхожда до другия край на селото и това беше основната причина тази негова инициатива да се превърне в успешен бизнес. Това продължи няколко седмици, докато продавачите от магазина не се осъмниха в него и не разконспирираха цяла не разработена ниша.

Малкия Мехмед интуитивно разбираше разликата между конкуренцията и пазарния риск. За него нямаше гаранция, че ще му станем клиенти, но във точно локацията до училището, той нямаше конкуренция.

Поуката от тази история е, че преди да започнете свой бизнес е необходимо да помислите как да се позиционирате на пазара, така че да печелите нови клиенти, без да се налага да се борите с конкуренцията. Необходимо е да се огледате дали няма някой по-голям от вас наоколо, който да види нови възможности във вашата идея и да ви изблъска от пазара. Дали не е по-разумно и по-устойчиво да предлагате продукта или услугата си в партньорство с разработените вече бизнеси, вместо да се конкурирате с тях?

Именно за това е иновацията е в основата на предприемачеството, защото всяка нова идея има своя неразработен пазар, лишен от конкуренти.

... следва продължение


Назад