Диан Десков 24.08.2017 Саморазвитие

По-добър предприемач ли сте от певеца Джорджано?

Искате да знаете дали притежавате необходимите качества, за да бъдете предприемач? Може би, като казваме "предприемач", си представяте някой млад вундеркинд като Марк Зукърбърг, който създаде Facebook. Действително има много млади хора, които са стартирали успешни бизнеси, но всъщност средната възраст на реализирания предприемач е 40 години. 
За да започнете бизнес ще ви трябват и доста пари. Това може да е вярно за повечето случаи, но за мнозина липсата на средства не е основната спирачка. Най-големият фактор, спиращ хората да предприемат стъпки и да реализират своята голяма идея, е страхът от непознатото и от провала. В действителност няма как да знаете дали ставате за предприемач, докато не пробвате. Първата стъпка е да започнеш - толкова е просто. Преследването на реализацията на вашия продукт или услуга ще изисква от вас да бъдете търпеливи, креативни, да си поставяте ясни цели, да поемате инициативи и отговорностите, които следват от тях. Тези качества трудно ще се развият от само себе си, ако не предприемете трудната първа стъпка.
Разбира се, оформянето на личността никога не е лесен път. Има дни, в които убеждението в идеята изчезва, губи се пътят и посоката,за капак и не идват никакви приходи. Тези моменти са част от играта и не бива да се отказвате заради тях. Не забравяйте, че в края на тунела има светлина и там се намира материализирана вашата цел.

Светът има нужда от повече мечтатели и повече дейци, за да се развива. Дейните мечтатели, са най-големият двигател на прогреса, защото те са иноваторите и те генерират най-много стойност - както за себе си, така и за останалите. Тези хора изграждат win - win симбиозата, която е основополагаща в успешния бизнес.

НАМИРАНЕ НА ГОЛЯМАТА ИДЕЯ

Няма нищо по-нормално от това да искате да си купите жилище и да имате покрив над главата си. Да искате да си купите жилище, което  е много по-голямо от необходимото, обаче се базира на емоция, зародена във вас от някоя незадоволена нужда. Нека ви споделим 4 лесни стъпки с които да разпознаете незадоволени нужди и зародени от тях потребности. Като първа стъпка, направете си списък на вашите мечти - лични и обществени, малки или големи - всичко крие потенциална идея в себе си. Ед Хоффман има много мъдра мисъл -  "Мечтите водят до проблеми. Проблемите водят до иновации." Именно иновациите са зародиша на предприемачеството. Във втората стъпка е необходимо да направите списък с проблеми, които трябва да бъдат решени. Щом все още не сте задоволили нуждите си, значи има препятствия, които стоят на пътя ви. За предприемача тези препятствия представляват възможности за намиране на нов път, ако не през, то над, около или под проблема - да се създаде иновация. След като сте дефинирали проблема, следва третата стъпка - проучете какви продукти или услуги се предлагат в момента за решаване на дадения проблем. Има голям шанс, вече да съществува продукт, запълващ тази незадоволена нужда, ако ли не, може би няма достатъчно просто и елегантно решение. Последната стъпка е да се запитате "защо?". Наблюдавайки какво правят хората, за да посрещнат незадоволената си нужда, не само ще откриете физически процеси, които трябва да бъдат изпълнени, но и емоционални и социални нужди, които тепърва ще се отворят.

ИЗБЕРЕТЕ СИ ПОДХОДЯЩА СРЕДА

По-рано споменахме, че иновациите са в основата на предприемачеството. Това е така, защото както живите организми, така и вашата компания, ще има нужда от среда и ресурси, за да се развива. Когато разчитате на вече утвърдени продукти или услуги, ставате силно зависими от конкуренцията. Не са малко случаите, в които стартиращи фирми разработват пазар, oт който след време биват изместени. Нещо като малките будки за вестници и новите Lafka. Когато разчитате на иновация, обаче имате свобода от конкуренцията. Вие сте първите, на пазара, които предлагат решение на даден проблем и вие определяте цената. Трябва да обърнем внимание, като казваме "първи на пазара", защото съществува вероятност идеята ви да е уникална, но да може да бъде взаимствана от други компании, които имат вече изградени клиенти. За да бъдете по-убедени в успеха си, е добре новата ви идея да се адаптира бързо - да създава голям imapct, с който да завладее мажоритарната част от пазара за кратко време. Ако се колебаете между няколко иновации, тук е момента да ги приоритизирате според най-благоприятната среда за развитие.

ОТКРИЙТЕ ВАШИТЕ СИЛНИ СТРАНИ

Разработването на вашата идея не се случва за един уикенд. Това е бавен процес, който изисква много отдаденост и силни качества. Тук идва момента да си дадете равносметка кои са вашите най-силни черти?  За какво можете най-много да разчитате на себе си? Малкълм Форбс е казал - "Имаме тенденция да не оценяваме, това което сме и да надценяваме това, което не сме". Поради това не е лоша идея да се допитате до хората, които най-добре ви познават. Нека те също ви помогнат в определянето на силните ви черти и те да ви кажат какво ценят и какво не във вас. Възможно е да притежавате супер-сили, за които дори не подозирате. 
Начертайте си карта на уменията и вижте по какъв модел можете да ги вплетете, така че да предоставите уникална комбинация от качества на правилните клиенти. Кой би разработил по-добър софтуер за летателно обучение - програмист, който не може да лети, летец, който не може да програмира, или човек с практически опит от двете сфери?

РАЗРАБОТВАТЕ БИЗНЕС, ИЛИ РАЗВИВАТЕ ХОБИ?

Изключително важен въпрос, преди разработването на вашата идея, е дали я правите заради крайната цел или заради самото преживяване. Както вече знаем, стартирането е тежък и енергоемък процес, който ще трябва да поддържате в продължение на много време. Ако извършването на дадена дейност не ви зарежда с енергия, няма смисъл да правите компромиси и да заделяте време от живота си, което няма да се върне. Всеки от нас има по един познат, който обича да практикува даден спорт и който постига с лекота големи резултати. Аналогично имаме и по един познат, който също иска да постигне големи резултати, но това, което е избрал просто не е неговия спорт. Съответно усилията и нервите, които влага са неизмерими. Разликата между единия и другия е, че първият играе заради спорта, а вторият играе за победата. Може би единствено духа от вълшебната лампа на Аладин може да "изсмуче" желаните резултати от дадена ситуация и да постигне крайната цел, без да влага усилия. За това разпределяйте разумно ресурсите си от време и енергия - развивайте това, за което вие самите бихте давали пари да правите и го съчетайте с най-силните си качества.

НАМЕРЕТЕ ПЪРВИЯ СИ КЛИЕНТ

Вече имате бизнес идея и сте убедени, че клиентите чакат нейното реализиране, но дали е така на практика? За да разберете истината с най-малко разходи, е препоръчително да използвате Minimal Viable Product (MVP) подход. Изследването на минималната жизнеспособност на продукта включва в себе процеси като:

  • Генериране на идеи
  • Създаване на прототип
  • Събиране на данни
  • Анализиране
  • Създаване на изводи и нови решения

Не е изключено да започнете да развивате дадена идея и в последствие да се окаже, че трябва да я промените драстично или да я замените с друга. Да вземем пример с певеца Джорджано - той искаше да изрази себе си, чрез своето творчество и правеше песни с видео клипове. Това, което го направи известен, обаче бяха характера и визията му. След "дебюта" му в социалните мрежи, го извикаха да участва във VIP Brother, което го направи още по-известен. Ако беше започнал свой видео блог, можеше да предизвика хиляди коментари и гледания, и да монетизира насочения към него хейт и тролвания.

Разработете прототип на продукта или услугата и намерете начин да я представите на потребителите, за да получите обратна връзка от тях. Технологичните стартъпи, които работят на затворени врати в страх да не им се открадне технологията, често разработват продукт, който дори и ранните ползватели (early adopters) нямат желание да пробват.

За финал, нека напомним коя е първата стъпка към успеха - просто да започнеш. Щом Джоржано успя да я направи, ще можете ли и вие?